Näidendite­laenutamise haldamise ligipääsu saatmiseks on tarvis end autentida. Administraator võtab vajadusel ühendust.

Teil ei ole teatristatistika nägemisõigust!

Hüppa põhisisu juurde

See the latest info of Estonian theatre

See the latest info of Estonian theatre

Ilmunud on Eesti Teatriuurijate ja -kriitikute Ühenduse infokiri

11.04.2024 15:06

Pildil on Eesti Teatriuurijate ja -kriitikute ühenduse musta värvi logo, mille vasakus küljes on teatribinokkel ning paremal kirjas "Eesti Teatriuurijate ja -kriitikute Ühendus".

Eesti Teatriuurijate ja -kriitikute Ühenduse 33. infokiri ilmus 10. aprillil 2024 ning annab ülevaate ühenduse liikmete tegevusest 2024. aasta jaanuarist märtsini.

TEATRIERIALADE LÕPUTÖÖD

Teatriteaduse erialal kaitstud bakalaureusetööd Tartu Ülikoolis:

Greeta Võsu „Trauma representatsioon lavastustes „Fundamentalist“ ja „Must lind““, juhendaja Anneli Saro
Laura Brigitta King „August Strindbergi „Preili Julie“ lavastamine Karlova Teatris“, juhendaja Riina Oruaas

KROONIKA

9.-10. veebruarini käis ETUKÜ 10-liikmeline delegatsioon õppereisil Narvas. Kohtuti Narva Ooperi loomingulise juhi ja peakorraldaja Julia Savitskajaga ja Vaba Lava Narva loovjuhi Julia Augiga, vaadati Magda Szpechti lavastust „Spy Girls“ ning tutvuti Narva kunstiresidentuuri korraldajatega. Osalesid Karin AllikHeili EinastoMaris JohannesKristel NõlvakRiina OruaasAnneli SaroEnn SiimerKatarina TompsHedi-Liis Toome ja Keiu Virro.

8. märtsil pidas Luule Epner Viljandis Kalju Komissarovi nimelise stipendiumi üleandmise päeval loengu Kalju Komissarovi lavastajatööst.

18.-20. märtsini pidas Anneli Saro Helsingi ülikoolis kolm loengut: „Eesti näitekirjanduse ajalugu”, „Teater Nõukogude Eestis“ ning „Dokumentaalteater ja Merle Karusoo“.

2023. aasta teatri aastaauhindade žüriide töös osalejad:

Teatriliigiüleste auhindade ühisžüriis töötasid Liisi AibelKerri KottaMadli Pesti ja Keiu Virro.
Riina Oruaas aitas kaasa etenduskunsti auhinna valimisel.
Maris Johannes võttis osa sõnalavastuste auhindade žürii tööst.
Madli Pesti juhtis tantsuauhinna žüriid, kus osalesid ka Liisi Aibel ja Iiris Viirpalu.
Reet Neimari nimelise kriitikaauhinna žürii esinaine oli Karin Allik ning töös osales ka Kirsten Simmo.
Anu Ruusmaa oli balletiauhinna žürii esinaine.
Keiu Virro oli Salme Reegi nimelise lasteteatri auhinna žürii esinaine.
Kerri Kotta juhtis muusikaauhinna žüriid, kuhu kuulus ka Kristel Pappel.
Algupärase dramaturgia auhinna žüriid vedas Anneli Saro, seal osalesid ka Heidi Aadma ja Ene Paaver.
Priit Põldroosi nimelise auhinna žürii esinaiseks oli Lea Tormis.
Heili Einasto osales Helmi Tohvelmani nimelise auhinna žürii töös.

Meie liikmetest olid Reet Neimari nimelisele kriitikaauhinnale nomineeritud Madis Kolk ja Johanna Rannik.

ARTIKLID
 
Jaak Allik. „Hirm“ (R.A.A.A.M.-i „#Maolenvenelane“) – Sirp, 26.01.2024.
Jaak Allik. „Näitlejate streigil on mõtet vaid siis, kui see toimub ühiselt teiste kultuuritöötajatega“ – Sakala, 14.02.2024.
Jaak Allik. „Kõige tähtsam on atmosfäär“ – MK Estonija (vene keeles), 28.02.2024.
 
Karin Allik. „Lastele tehakse ikka head teatrit (ka)“  (Eesti Draamateatri „Luidrik”) – Sirp, 16.02.2024.
Karin Allik. „„Spy Girls" – lavastus, mis võinuks olla artikkel“ (Vaba Lava „Spy Girls“) – Postimees, 21.02.2024.
Karin Allik. „Sülg, veri ja empaatia. Made in Estonia Maraton 2024“ (Kanuti Gildi SAALi Made in Estonia Maraton) – Edasi, 20.03.2024.
  
Heili Einasto. „Tramm nimega Iha – alati uus“ (Rahvusooper Estonia ballett „Tramm nimega Iha“) – Postimees, 28.02.2024. 
Heili Einasto. „VANEMUISE BALLETT 85⟩ Mare Tommingas: ei saa nõuda, et Eesti ballett koosneb ainult eestlastest!“  (Intervjuu Mare Tommingaga) – Postimees, 30.03.2024.
Heili Einasto. „Two National Estonian Ballet Translations of Theodor Amadeus Hoffmann's Coppelia to Leo Delibes' Music by Mauro Bigonzetti (2002) and Ronald Hynd (2010)” – Music, Dance and Translation. Helen Julia Minors (toim). Bloomsbury Academic 2023, lk 133−146.
 
Inna Grünfeldt. „Sisehääl(t)e põimuv polüfoonia“ (Rakvere Teatri „Hääl minu sees”) – Virumaa Teataja, 6.01.2024.
Inna Grünfeldt. „Teatris lõppes rõõmus ja algab põnev aasta“ (Rakvere Teatrist) – Virumaa Teataja, 9.01.2024.
Inna Grünfeldt. „Südikas Ester astub lavale tütre valvsa pilgu all“ (Kuressaare Teatri „Unistus“) – Virumaa Teataja, 7.02.2024.
Inna Grünfeldt. „Mokumentaalist õuduseni: Johannes Richard Sepping ja Jaune Kimmel“ – Virumaa Teataja, 10.02.2024.
Inna Grünfeldt. „Üllar Saaremäel valmib Kuressaares „Üksildane lääs“ – Virumaa Teataja, 6.03.2024.
Inna Grünfeldt. „Elar Vahter seilab Gailitiga kargel merel“ (intervjuu Rakvere Teatri “Karge mere” lavastajaga) – Virumaa Teataja, 13.03.2024.
Inna Grünfeldt. „Balletitähestik: baassammudest pas de deux'ni“ (Rakvere Kaurikooli balletiklass) – Virumaa Teataja, 20.03.2024.
 
Ott Karulin. „Jäine äratundmine“ (TÜVKA ja Eˉlektroni „Ligipääsmatuse poolus“) – Sirp, 9.02.2024.
Ott Karulin. „Rikkis ristteel“ (Ugala Teatri „Kahe laine vahel“) – Sirp, 8.03.2024.
 
Madis Kolk. „Hüsteeriajärgne külmutatud kood“ (Ekspeditsiooni „Nüüd võib sellest rääkida“) – Sirp, 05.01.2024.
Madis Kolk. „Poeetika pikk, sõnum üürike“ (Endla Teatri „Tõde ja õigus V“) – Teater. Muusika. Kino, märts 2024.
 
Riina Oruaas. „Muutumise imperatiiv“ (Tartu Uue Teatri „Päva lõpuks, kiigu“) – Sirp, 12.01.2024. 
Riina OruaasHedi-Liis Toome, Janek Kraavi, Jaan Ulst. „Sõltumatu Tants Tartus“  (vestlus, üles kirjutanud Kärt Kelder) – Teater. Muusika. Kino, märts 2024.
 
Madli Pesti. „Maailm kui vaateaken“ (Tallinna Linnateatri „Kolemees“) – Sirp, 2.02.2024. 

Pille-Riin Purje. „Jätame naerdes hüvasti oma tulevikuga“ (Vanemuise teatri „Neljas õde“) – Postimees, 9.01.2024.
Pille-Riin Purje. „Lambasihvri kirev kirjanduslooline stand-up“ (Karlova Teatri „Lambasihver“) – Postimees, 10.01.2024.
Pille-Riin Purje. „Iga teatrietenduse siht on lava ja saali dialoog“ (Kuressaare Teatri „Tõll“ jt) – ERR-i kultuuriportaal, 15.01.2024.
Pille-Riin Purje. „Ilmatu suur, aga kammerlik saatusetikand“ (Kuressaare Teatri „Tõll“) – Postimees, 17.01.2024.
Pille-Riin Purje. „Esimene surmakoolitus. Magistrantuur“ (Musta Kasti „Surm“) – Postimees, 31.01.2024.
Pille-Riin Purje. „Teine surmakoolitus. Doktorantuur“ (Vanemuise teatri „Lõpp“) – Postimees, 31.01.2024.
Pille-Riin Purje. „Laura ja Oskar veerand sajandit hiljem“ (Komöödiateatri „Lumevangis“) – Postimees, 6.02.2024.
Pille-Riin Purje. „Vastutus ja mälestused ajasillal“ (Rakvere Teatri „Madisoni maakonna sillad“) – Postimees, 8.02.2024.
Pille-Riin Purje. „Mäluseosed saavad tekkida üksnes süvenemise kaudu“ (Eesti Draamateatri „Skalpell“ ja „Lähenemine“) – ERR-i kultuuriportaal, 12.02.2024.
Pille-Riin Purje. „Kohtumiseni eluvalede kohvikus“ (Eesti Draamateatri „Lähenemine“) – Postimees, 14.02.204.
Pille-Riin Purje. „Tüviteksti õiekobarad kerges tuulepuhangus“ (Endla Teatri „Tõde ja õigus V“) – Sirp, 23.02.2024.
Pille-Riin Purje. „Elutuluke võbeleb mustas metsas ja noateral“ (Tallinna Linnateatri „Tikud“) – Postimees, 8.03.2024.
Pille-Riin Purje. „Tunne ära oma laul – loe ja loo oma lugu!“ (Musta Kasti „Lilli“) – ERR-i kultuuriportaal, 18.03.2024.
Pille-Riin Purje. „Kes päästab ise Welshi hinge?“ (Kuressaare Teatri „Üksildane lääs“) – Sirp, 22.03.2024.  
Pille-Riin Purje. „Elujõgi seitsme surmapatusillaga“ (Eesti Draamateatri „Erakõnelused“) – Postimees, 27.03.2024.
Pille-Riin Purje. „Näuhti!“ (Endla Teatri „Mäeküla piimamees“) – Teater. Muusika. Kino, märts 2024.  

Johanna Rannik. „Seda peab igaüks teadma: kuidas tulla toime surmaga?“ (Vanemuise teatri „Lõpp“) – Postimees, 01.03.2024.
Johanna Rannik. „Balti Tantsu Platvormi päevik“ – Müürileht, 18.03.2024. 
Johanna Rannik. „Naistevahelise sõpruse laval kujutamine on südantsoojendav, kuid siiski: miks just nüüd ja just see näidend?“ (Eesti Draamateatri „Lähenemine“) – Eesti Päevaleht, 18.03.2024. 
 
Evelyn Raudsepp. „Etenduskunsti(de) sosinad ja karjed“ – Sirp, 9.02.2024.

Anneli Saro. „Teater mõtlevale inimesele“ (Soome Rahvusteatri „Pentti Linkola – kas meiesugune?“ ja „Europeana“) – Sirp, 12.01.2024.
Anneli Saro. „Eksperdid läksid uurima, mida õieti teeb Vaba Lava Narvas“ – Postimees, 27.02.2024.

Hedi-Liis Toome. „Kultuuripoleemika: me peame rääkima teatripublikust“ – Edasi, 12.02.2024.
 
RAADIO, TASKUHÄÄLING, TELEVISIOON
 
Karin AllikHedi-Liis Toome, Daniele Monticelli, Miina Pärn. „Tartu Uue Teatri lavastus "Ants, Ants, Ants" tõstatas laiema küsimuse kunstiteosest ja seda ümbritsevatest tähendustest“  (Tartu Uue Teatri „Ants, Ants, Ants“) – Klassikaraadio „Delta“, 12.03.2024.
Karin Allik, Hendrik Kaljujärv. „Hendrik Kaljujärv: kriitikast võiks loojale kasu olla“ – ETV kultuurisaade „OP“, 28.03.2024.
 
Madis KolkHedi-Liis Toome, Valle-Sten Maiste, Meelis Oidsalu. „Teatrivaht“ (Ugala Teatri „Meie klass“, Kanuti Gildi SAALi „Mure staatuse pärast“ ja Musta Kasti „Surm“) – Teater. Muusika. Kino, jaanuar 2024.
Madis KolkHedi-Liis Toome, Valle-Sten Maiste, Meelis Oidsalu. „Teatrivaht“ (Endla Teatri „Tõde ja õigus V“, R.A.A.A.M.-i „#Maolenvenelane“ ja Kanuti Gildi SAALi „Fun fact“) – Teater. Muusika. Kino, veebruar 2024.
 
Hedi-Liis Toome, Mari-Liis Jakobson. „Teise mätta otsast. Teatriteadlane Hedi-Liis Toome ja politoloog Mari-Liis jakobson“ – Vikerraadio, 18.02.2024. 

Pille-Riin Purje (toim.). Saatesarja „Sõna on laval“  kahekümnekolmas saade: „René Soom ja teater Varius“ (René Soom esitab monolooge Variuse teatri lavastustest „Suurem kui saatus“, „Knock-out“ ja „Kriuhh-va-tšiuhh“) – Raadioteater, 27.01.2024.
Pille-Riin Purje (toim.). Saatesarja „Sõna on laval“  kahekümneneljas saade: „Fatme Helge Leevald ja „Mäeküla piimamehe Mari“ (Fatme Helge Leevald mõtiskleb oma rollist ja loeb peatükke Vilde romaanist) – Raadioteater, 2.03.2024.
Pille-Riin Purje (toim.). Saatesarja „Sõna on laval“  kahekümneviies saade: „Rain Simmul ja Dostojevski“ (Rain Simmul esitab Svidrigailovi monoloogi Dostojevski „Kuritööst ja karistusest“ (Tallinna Linnateater 1999, lavastaja Elmo Nüganen) ja Põrandaaluse tekste lavastusest „Ülestähendusi põranda alt“ (Tallinna Linnateater 2023, lavastaja Rainer Sarnet) – Raadioteater, 30.03.2024. 

Infokirja koostas Kristel Nõlvak.