Eesti Draamateater tegi kokkuvõtte 2024. aastast
29.01.2025 19:35

2024. aastal tõid Draamateatrile publiku ja ajakirjanduse tähelepanu nii kodusaalide lavastused kui ka suurejoonelised suvised projektid Tartus ning Haapsalu külje all Uuemõisas.
Suurima publikuarvuga lavastuseks suures saalis oli juba teist aastat järjest "Café Théâtral" (30 etendust, 13 407 vaatajat), millele järgnesid nagu aasta varemgi "Lehman Brothers" (23 etendust, 10 939 vaatajat) ning "12 vihast meest" (18 etendust, 7790 vaatajat). Väikese saali edetabelis võtsid esimesed kohad sisse "B-koondis" (29 etendust, 4988 vaatajat), "Lähenemine" (27 etendust, 3870 vaatajat) ja "Võõrad" (19 etendust, 2930 vaatajat). Euroopa kultuuripealinn Tartu 2024 raames Kammivabrikus esietendunud "Rahamaad" külastas 12 etenduse jooksul 6740 inimest, "Ühe helevalge tuvi" 15 etendust mahutasid Uuemõisa mõisa 2546 teatrikülastajat. Draamateatri, ERSO ja Eesti Kontserdi ühisprojekti "Macbeth" nägi uue etendustsükli kestel seitsme etendusega 4197 inimest. "Onu Bella tähestikku" külastas viimasel lavasuvel 5869 teatrisõpra, etendusi oli kokku 17.
2024. aastal esietendus Draamateatris kümme lavastust. Aasta esimene uus lavastus tõi Priit Pedajase käe all kokku kolm lavakunstikooli kursuseõde – "Lähenemises" mängivad Hilje Murel, Harriet Toompere ja Tiina Tauraite naisi, keda lisaks lähedastele suhetele seob omavahel üks mees. Järgmiseks jõudis veebruaris publiku ette "Skalpell", terava dialoogiga lugu kahest vennast, keda kehastavad samuti kursusekaaslased Mait Malmsten ja Andres Puustusmaa. Veel sama kuu sees tõi Madis Kalmet väikeses saalis välja "Erakõnelused", kus Rootsi filmi- ja kirjandusklassik Ingmar Bergman vaagib oma ema valusat kõrvalehüpet kirikuõpetaja abikaasana. Märtsikuus esietendus suures saalis Julia Augi lavastus geniaalse režissööri Sergei Eisensteini eluohtlikest valikutest stalinismi tingimustes. Kertu Moppeli lavastajapilk leidis sajandivanusest Charlotte Perkins Gilmani jutustusest "Kollane tapeet" ainese naise positsiooni analüüsimiseks tänases sotsiaalses keskkonnas. Aprillis jõudis suurele lavale Poola nobelisti Olga Tokarczuki romaanil põhinev krimisugemetega ökotriller "Aja oma atra läbi koolnute kontide" Hendrik Toompere lavastuses. Juuni hakul jõudis järg kõmulise "Rahamaani", mastaapse rahapööritusloo pääsmed müüdi läbi mõne viivuga ja piletite järelturg õitses. "Üks helevalge tuvi", Mari-Liis Lille ja Priit Põldma autorilavastus kirjanik Elin Toona kirjust elukäigust esietendus Uuemõisa mõisas juuni keskpaigas ning suve lõpetasid "Onu Bella tähestiku" viimased etendused Noblessneri valukojas. Sügishooaja avas lavastaja Hendrik Toompere jr-i ja kirjanik Marius Ivaškevičiuse uus edukas koostöö, eri ajastute diktatuure vaatlev "Totalitaarne romaan" suures saalis. November tõi teatri mängukavva prantsuse menuautori Yasmina Reza uusima näidendi, identiteediprobleeme avava "James Brown kandis lokirulle", mille lavastas Mart Piirimees väikeses saalis. Aasta viimase uue lavastusena tõi Elmo Nüganen suures saalis välja Poola ulmeklassiku Stanisław Lemi legendaarse "Solarise".
Heategevat Jõulusahver, arvult juba üheteistkümnes, kogus sissepääsupileteilt, õnneloosi ja kohviku müügist rekordtulu, 6222 eurot. Selle raha eest korraldab teater koostöös ettevõttega Visuaalsuse Vahendaja OÜ pimedatele ja vaegnägijatele kirjeldustõlkega teatrietendusi.
Tõelise hoo sai möödunud aastal sisse lavastusi saatev vestlus- ja loengusari "LINK", mida toimus kokku 17 korda, neist sai osa 1796 inimest. "Muusikud Draamas" sarja raames astusid üles Liisi Koikson ja Joel Remmel ning ette kanti soome-ugri müsteerium "Lindude äratamine". Esimesele lugemisele tuli Tiina Tauraite näidend "Libera!".
Ita Everi sünniaastapäeval 1. aprillil avasime temanimelise looži kõrval Toomas Volkmanni Itast tehtud fotoportree, mille annetas teatrile Fotografiska.
"Solist" külastas New Yorgi Eesti kultuuripäevi ning "Teoreem" Draama festivali Tartus, osalesime traditsiooniliselt Kirjandustänava festivalil.
Aastaauhindade jagamiselt Tartu Uue Teatri eestvõttel Taaralinnas tõime koju kokku neli auhinda. Lavastajaauhinna võitsid Ene-Liis Semper, Tiit Ojasoo ja Olari Elts "Macbethi" lavastus eest. Kunstnikuauhinna sai Laura Pählapuu kujunduste eest lavastustele "Ülestähendusi põranda alt" (Tallinna Linnateater) ja "Teoreem" (Eesti Draamateater). Žürii eriauhind anti Hendrik Toompere jr-ile riskijulge, sotsiaalselt tundliku ja mitmekesise repertuaari kujundamise eest Draamateatris. Ühe kahest sõnalavastuse muusikalise kujunduse auhinnast pälvis Anne Türnpu laulude valiku ja muusikalise kujunduse eest lavastusele "Vend Antigone, ema Oidipus".
Pildil stseen Draamateatri lavastusest "Rahamaa". Foto: Heikki Leis