Näidendite­laenutamise haldamise ligipääsu saatmiseks on tarvis end autentida. Administraator võtab vajadusel ühendust.

Teil ei ole teatristatistika nägemisõigust!

Hüppa põhisisu juurde

See the latest info of Estonian theatre

See the latest info of Estonian theatre

Baltoscandal '22: Uncanny Valley

Autor:
Stefan Kaegi, Thomas Melle
Lavastaja:
Stefan Kaegi
Märksõnad:
suvelavastus
lavastus-pic
Stefan Kaegi / Rimini Protokoll 
(Saksamaa)

Idee, tekst ja lavastus: Stefan Kaegi
Tekst, keha ja hääl: Thomas Melle
Tehnika: Evi Bauer
Animatroonika: Chiscreatures Filmeffects GmbH
Silikoonpea tootmine ja viimistlemine, jumestus ja soeng: Tommy Opatz
Dramaturg Martin Valdés-Stauber
Videokujundus: Mikko Gaestel
Muusika: Nicolas Neecke
Produktsioonijuht Rimini Protokoll, väljasõidul Epona Hamdan
Valguskujundusv väljasõidul Robert Läßig, Martin Schwemin, Lisa Eßwein
Heli- ja videokujundus väljasõidul Jaromir Zezula, Nikolas Neecke
Tõlkija Mario Pulver

Me oleme harjunud mõtlema robotitest kui masinatest, mille eesmärgiks on täita ülesandeid tõhusalt ja täpselt. Saksa tööstuses näevad nad harva inimeste moodi välja – et vältida emotsionaalseid probleeme. Aasias vastupidiselt on humanoidroboteid arendatud juba mõnda aega, näiteks hooldajate ja seksuaalpartneritena. Väline sarnasus inimestega muudab masinate aktsepteerimise lihtsamaks. Kuid siiski – kui masin on inimesele liiga sarnane, hakkab tekkima usaldamatus – mis on inimene ja mis masin? Jaapani robotite uurijad kutsuvad seda kummalist nähtust nimega "uncanny valley", eesti keeles "õõvaorg" või "võõrastamise org". Lavastus "Uncanny Valley" vaatleb rahutustegevat vastasseisu inimese ja roboti vahel olukorras, kus piir aina hägustub.

Stefan Kaegi, teatritrupi Rimini Protokoll juht, töötas lavastuse "Uncanny Valley" tarbeks esimest korda trupi ajaloos koos näitekirjanikuga: kirjanik Thomas Melle lubas teha endast humanoidroboti. Android võtab lavastuses autori koha ning küsib – mida tähendab see originaalile, kui koopia võtab tema koha üle? Kas originaal õpib läbi elektroonilise teisiku ennast paremini tundma? Kas originaal ja koopia võistlevad omavahel või aitavad teineteist?

Stefan Kaegi on toonud lavale dokumentaallavastusi, kuuldemänge ja kohaspetsiifilisi lavastusi erinevate kooslustega, mis tihti viitavad majanduslikele suhetele ja nende inimmõjule. Näiteks on ta tuuritanud lavastusega, kus osalesid kaks Bulgaaria rekajuhti ja teinud lavastuse inimestega, kel pole enam kaua jäänud elada. 2014. aastal osales Rimini Protokoll Talveöö Unenäo festivalil lavastusega "Remote Tallinn".

2007. aastal pälvis Rimini Protokoll Fausti teatriauhinna ning 2008. aastal Euroopa auhinna "New Realities in Theatre", 2011. aastal saadi hõbelõvi Veneetsia teatribiennaalil.

Inglise keeles, eestikeelse tõlkega
Kestus 60 min

Lavastuse on originaalis produtseerinud Münchner Kammerspiele; kaasproduktsioon Berliner Festspiele / immersion, Donaufestival (Krems), Feodor Elutine (Moskva), FOG Triennale Milano Performing Arts (Milano), Temporada Alta – Festival de Tado de Catalunya (Girona), SPRING Utrecht; Eesti etenduste toetaja Goethe instituut.

Lavastusõigused Rowohlt Theater Verlag, Reinbek bei Hamburg