Näidendite­laenutamise haldamise ligipääsu saatmiseks on tarvis end autentida. Administraator võtab vajadusel ühendust.

Teil ei ole teatristatistika nägemisõigust!

Hüppa põhisisu juurde

See the latest info of Estonian theatre

Meil on uus koduleht :)

Kui leiad lehelt mõne veidruse, siis anna sellest palun teada e-posti aadressil info@teater.ee Aitäh!

Täna Kuulamiste sarjas T. S. Elioti “Neli kvartetti”

14.05.2015 11:35

Täna, 14. mail tuleb sarjas Kuulamised Kloostri Aidas esitamisele T.S. Elioti "Neli kvartetti", õhtu algus kell 19.
Tõlkija ja esitaja on PAUL-EERIK RUMMO, bambusflöödil improviseerib KRISTA CITRA JOONAS.

T. S. ELIOT "NELI KVARTETTI": I  Burnt Norton; II  East Coker; III The Dry Salvages; IV  Little Gidding.

T. S. Eliot (1936–1943) ei ole Kloostri Aidale tundmatu autor: Theatrum on siin mänginud tema „Kokteiliõhtut“. Pealegi on siin ette loetud terve Dante „Põrgu“ ja Dante oli üks Elioti suuri eeskujusid, kellega võrdväärseks ta küll ei lootnudki saada – mitte üksnes oma võimetes kahtlemise, vaid ka aegade erinevuse pärast.  Kohtumine Dante (küll nimepidi nimetamata) vaimuga ilmasõjas pommitatava Londoni tänaval on „Neljast kvartetist“ viimase ühe osa teemaks.
Ka indiapärane helimaailm pole siinsele ruumile võõras, nagu mitte ka  pärast pikki ja ränki usulisi otsinguid anglokatoliiklusesse ankurdunud Eliotile. Tema religioossed ja filosoofilised püüdlused hõlmasid Ida, eriti just India traditsiooni päris olulisel määral – mis tollal polnud Läänes veel kaugeltki nii tavaline kui praegu. Otsesõnu põhineb "Bhagavadgital"  kolmanda kvarteti kolmas osa.

Kõigi kvartettide ühetaolist ülesehitust on Jaak Rähesoo kirjeldanud järgmiselt:
Igaühes räägib esimene osa ajavoolust, kust võib noppida üürikesi igavikuhetki; teise osa teemaks on rahulolematus sellesinatse maailmaga; kolmas osa otsib puhastust, loodu külge klammerduvast tungist loobumist, minevikust ja tulevikust irduvat retke; neljanda osa lühilüürika palub jumalikku abi või kinnitab selle vajadust; viies osa arutleb rohkesti kunstist, kus aususe säilitamine on analoogne laiema vaimse tasakaalu hoidmisele.“

Kvartettide pealkirjadeks on olulisi ajaloolisi ja/või autori isikuloolisi paiku tähistavad kohanimed Inglismaalt ja Ameerikast. Teose muusikaliste eeskujudena on nimetatud Beethoveni ja Bartóki kvartette.

* * *
Esitatav tõlge on trükis ilmunud raamatus „T. S. Eliot. Ahermaa ja teisi luuletusi“ (1999) ja praeguseks mõnevõrra redigeeritud. Kvartettide vahele kuuleb India traditsioonilisel flöödil bansuril esitatud lõike India klassikalisest õhturaagast Puriya Kalyan.

FB sündmus: https://www.facebook.com/events/1437043959942370/
Piletid enne algust kohapeal: vastavalt soovile ja võimalusele 5.-, 10.-, 15.- või 20.- eurot

Olete oodatud!
Theatrum