Näidendite­laenutamise haldamise ligipääsu saatmiseks on tarvis end autentida. Administraator võtab vajadusel ühendust.

Teil ei ole teatristatistika nägemisõigust!

Hüppa põhisisu juurde

See the latest info of Estonian theatre

See the latest info of Estonian theatre

Lavakunstikoolis toimub kehamiimi õpikoda

26.05.2008 11:18

26.-30. mail toimub Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia Kõrgemas Lavakunstikoolis õpikoda kehamiimist, mida juhendab selle ala üks kuulsamaid professoreid, Thomas Leabhart Ameerikast.

Nimetusega "kehamiim" seostub paljudel ekslikult pantomiim, kuid tegelikult viitab see eelkõige miimile torsoga ja on vastandlik pantomiimile, kus on olulised käed ning nägu. Kehamiim sündis 1930. aastatel Prantsusmaal, loojaks prantsuse miimi-näitleja, lavastaja ja pedagoog Etienne Decroux (1898-1991).

Pantomiim on 19. sajandil prantsuse teatris valitsenud sõnadeta anekdootlik loo jutustamise stiil, kus näitleja kasutab enda arusaadavaks tegemiseks oma käsi ning nägu: liigutustega imiteeritakse erinevaid tegevusi ja puuduvaid objekte, grimassidega väljendatakse emotsioone. Keha on pantomiimis kaetud ning nägu on sageli värvitud valgeks, käes on valged kindad. Pantomiimis on oluline roll taustamuusikal, millega rõhutakse jutustava loo erinevaid sündmusi. 

Kehamiimis ei ole loo jutustamine oluline ning näitleja liikumine mõjub abstraktsemalt. Oluline roll on füüsilisel töötamisel, mida ei imiteerita nagu pantomiimis. Tihti kasutatakse lavastustes teksti, mis lisab liikumisele situatsiooni ning ärgitab publiku fantaasiat. Muusikana kasutatakse nö kordusmuusikat, et pakkuda kontrapunkti ebakorrapärasele liikumisele. See eristab kehamiimi ka tantsust, mis vajab oma sündimiseks muusikat. Kehamiim vajab vaikust.

Näitleja, kes õpib kehamiimi tehnikat, harjub oma keha erinevaid osi samaaegselt ning erinevas dünaamikas kasutama. See on tehnika, mis avardab keha sisemist tunnetust ja välist plastikat. Lisaks arendab see tehnika tähelepanuvõimet, märkamaks pisidetaile, kuna tehnikat õpitakse algul meistri tähelepaneliku jälgimise ning tema liikumise imiteerimise abil. Sarnase õppevormiga treenitakse traditsioonilisi Aasia teatri näitlejaid. Kehamiimil on palju ühiseid jooni Jaapani no teatri tehnikaga (nt dünaamilise liikumatuse kasutamine ning kehakaalu ja takistuse kasutamine liikumises).

Thomas Leabhart õppis kehamiimi aastatatel 1968-72 Etienne Decroux juures Pariisis ning on alates 1972. aastast seda tehnikat õpetanud üle kogu maailma erinevates õpikodades ning Ameerika pajudes kõrgkoolides. Ta on kehamiimi õppimise ning selle kasutamise kohta öelnud järgmist: "Kogu see töö, mida me teeme, on selleks, et näitleja oleks oma liikumises autentne ja tõeline. Decroux ütles, et me õpime miimi mitmeid aastaid selleks, et olla laval absoluutselt vaikne ja liikumatu, et olla liikumatult huvitav."

Nimetatud õpikoda on esimene omataoline Eestis, mille korraldamise eesmärgiks on kehamiimi tutvustada ning ärgitada teatriõppe mitmekesistamist.

Vahendas: Kadi Tudre