Näidendite­laenutamise haldamise ligipääsu saatmiseks on tarvis end autentida. Administraator võtab vajadusel ühendust.

Teil ei ole teatristatistika nägemisõigust!

Hüppa põhisisu juurde

See the latest info of Estonian theatre

See the latest info of Estonian theatre

EPICIRQ 2023 kõneleb absurdist, mälestustest ja pingest tsirkuse kaudu

05.10.2023 14:42

Juba sellel nädalalõpul, 6. ja 7. oktoobril 2023 toimub Tallinnas, Sakala 3 teatrimajas Balti nüüdistsirkuse esitlusfestival EPICIRQ. Sakala 3 ruumid täidab kaheks päevaks tsirkusekeelte, arutelude ja teemade plejaad. Esitlusfestivalile on oodatud nii need, kes otsivad õhtuks põnevat elamust, kui ka need, kelle siht on jõuda edasiviiva koostööni artistidega.

Festivalil näeb tsirkuseartistide loomingut eri etappides: on liftikõne formaadis ideetutvustused, terviklavastuste hetkeseisu esitlused ja üks valmislavastus. Publikul saalis on tööprotsessis oleva lavastuse jaoks väga tähtis roll – reageerida, mõtteid jagada, tunnustada, küsida ja kaasa luua. Tsirkuseartistide avastamisjanu, uudishimu ja vastuvõtlikkus muudavad etendused ainukordseks, loovad üllatushetki ja inspireerivaid juhuseid. Kogetut saab peegeldada pärast igat etendust vestlusringides artistidega, mida suunab Kaisa Ling.

Taigi Cirkase (LT, LV) "Up to This Point" ("Selle punktini") on ehe näide tagasiside tõhususest: eelmisel EPICIRQil osales lavastus tööprotsessi esitlusena ning tänaseks on tähelepanekute põhjal ja eri residentuuride toel tekkinud tervik, millega artistid rahul on. Lavastuses asetavad kaks noormeest end tehniliselt meisterlikult ja kaasahaaravalt mänguliselt keerulistesse olukordadesse. Lavastusprotsessi lõppfaasis on Art for Rainy Days’i (LT, LV) lavastus "How a Spiral Works" ("Spiraali anatoomia"), mille loomekeeles on põimunud videokunst, tsirkus ja tants. Sama trupi liige Izabelė Kuzelytė kasutab oma soololavastuses "Life of Creatures" ("Olendite elu") absurdi, esitledes oma kummalist mõttemaailma ja laiendades seda kehaliselt, kombates iseenda võimekuse piire.

Temaatiliselt ongi EPICIRQi kavas nii abstraktsemaid kui ka selgepiirilisema narratiiviga lavastusi. Viimase näide on "NOT TO BE MENTIONED" ("MITTE MAINIDA"), kus Eesti trupi Big Wolf Company artist Lizeth Wolk ja Lätist pärit Aleksey Smolov vahendavad lavastuses üksikvanemaga kasvanud laste kogemusi ja otsivad, kuidas mõjutab see kogemus hilisemaid suhteid – millised mustrid tekivad, korduvad ja tööle hakkavad. Teine Eesti artist Grete Gross loob oma soololavastuses "Kehakõne" väikese aga võimalusterikka ruumi ja hoitud tunde publikule, võimaldades neil koos endaga siseilmas füüsiliselt rännata.

Kõige südamelähedasemaks teemaks on artistidele aga osutunud pinge, millega mängib nii Taigi Cirkase (LT, LV)  "inTENSE" ("PINGEs") kui ka Kanta Company (LT, FI) "Dear Pressure" ("Kallis pinge"). Esimene trupp läheneb teemale füüsika kaudu, võttes lähtekohaks tsirkuse, inimese anatoomia ja arhitektuuri ühisosa – pinge, kokkutõmbumise ja painduvuse. Kanta Company võrdleb aga oma lavastuses ühiskonnast tulevat survet iseenda survestamisega. EPICIRQi temaatilist rikkust toetab vahendite ja keelte paljusus, mida artistid oma lavastustes kasutavad: näeb žongleerimist, klounaadi, õhuakrobaatikat, Hiina masti, rõngaid, köisi ja kangaid. 

Kirev tsirkusemelu jätkub festivali järelpeol 7. oktoobril, kus muusikat valivad DJ GucciBelt Leedust ning Piidivabriku ja festivali I Land Sound eestvedaja PAAP. Helide saatel saab vabalt kaasa võnkuda ning lisaks on kavas mõned lühietteasted ja improvisatoorsed performatiivsed aktid. Professionaalse nüüdistsirkuse biennaali EPICIRQ korraldab Eesti Kaasaegse Tsirkuse Arenduskeskus. Festivali toetavad Creative Europe, Grassroot Network, Kultuuriministeerium, Eesti Kultuurkapital, Tallinna Kultuuri- ja Spordiamet, Eesti Rahvakultuuri Keskus, JAA Disain, Jahh Catering ja Hestia Hotel Group.

Rohkem infot leiab EPICIRQi kodulehelt.

Foto: Vilija Graužinytė