Ilmunud on Eesti Teatriuurijate ja -kriitikute Ühenduse infokiri
23.04.2025 12:19

Eesti Teatriuurijate ja -kriitikute Ühenduse 37. infokiri ilmus 23. aprillil 2025 ning annab ülevaate ühenduse liikmete tegevusest 2025. aasta jaanuarist märtsini.
UUDISNURK
Tänavustel Eesti teatri auhindadel nomineeriti Reet Neimari nimelisele kriitikaauhinnale suisa kolm ETUKÜ liiget:
Karin Allik artiklite „Sülg, veri ja empaatia. Made in Estonia Maraton 2024“ (Edasi, 20. märts 2024), „Kannatus kapitaliks. „Theatertreffen 2024““ (Sirp, 14. juuni 2024) ning „Kunstniku käepikendusena Tallinna avastamas“ (Sirp, 21. juuni 2024) eest;
Ott Karulin artiklite „Minata maailm“ (Sirp, 6. september 2024), „Põrgulikud õnnesoovid“ (Sirp, 13. september 2024) ja „Süti, süti, ma sütitan“ (Sirp, 8. november 2024) eest;
ning Maris Johannes artiklite „Kurjuse kapsel“ (Sirp, 2. veebruar 2024), „Kuhu kadusid kodud?“ (Sirp, 9. august 2024) ja „Hullumeelsete fatamorgaana“ (Sirp, 25. oktoober 2024) eest. Maris on ka auhinna laureaat!
Palju õnne!
Lisaks liitus meiega hiljuti teatriteaduse doktorant Merilin Jürjo! Tere tulemast!
***
KROONIKA
Jaak Allik osales 7. ja 8. veebruaril Jõgeval Betti Alverile pühendatud XX luulepäevade „Tuulelapsed" žürii töös.
Madli Pesti pidas 13.–14. veebruaril Praha Kunstide Akadeemia korraldatud konverentsil „Between Presence and Meaning. Strategies of Teaching Practical Dramaturgy of Contemporary Performance” ettekande Eesti Muusika ja Teatriakadeemia dramaturgiaga seotud õppekavadest, keskendudes kaasaegsete etenduskunstide magistriõppekavale. Konverentsi tutvustuse leiab siit.
15. veebruaril esitleti kogumikku „NO99. Kokkuvõte”, millesse panustasid mitmed ETUKÜ liikmed: Luule Epner, Madli Pesti, Eva-Liisa Linder, Anneli Saro, Riina Oruaas, Karin Allik ja Hedi-Liis Toome. Kogumiku ilmumist tähistati Sakala 3 teatrimaja kohvikus sümpoosioniga. Sümpoosionil vestles Hedi-Liis Toome NO99 endise tegevjuhi Kaarel Oja ja inspitsiendi Ülle Hertmanniga, Aare Pilv loomenõukogu liikmete Liina Jäätsi ja Jan Kausiga, Karin Allik näitleja Jörgen Liigiga ning Luule Epner dramaturg Eero Epneriga.
Hedi-Liis Toome, Anneli Saro ja Oliver Issak avaldasid veebruaris interaktiivse publiku kaasamise käsiraamatu, mis põhineb samateemalisel uuringul. Käsiraamat annab etendusasutustele (aga ka teistele kultuuriorganisatsioonidele) praktilisi nõuandeid, milliseid kaasamismeetodeid (ja kuidas) kasutada. Uuri lähemalt: https://publikukaasamine.ut.ee/
Madli Pesti korraldas 7.–8. märtsil (koos Siret Campbelli ja Hanneleen Pihlakuga) rahvusvahelise konverentsi „Dramaturgia – maastike kaardistamine” ja modereeris konverentsi esimest päeva. ETUKÜ liikmetest esines konverentsil ettekandega Anneli Saro. Konverentsist lähemalt: https://eamt.ee/uritused/dramaturgiakonverents/
Heili Lindepuu osales märtsis tantsuspetsialisti kutsete kutsekomisjoni töös.
Merilin Jürjo näidend „Ringmäng" märgiti ära Rakvere teatri näidendivõistlusel. Õnnitlused! Näidendit saab lugeda siit.
8. märtsil esitleti Eesti Muusika- ja Teatriakadeemias intervjuukogumikku „Dramaturgiraamat” (Eesti Teatriliit, EMTA lavakunstikool), mille toimetaja on Madli Pesti, nimeregistri koostaja Ene Paaver ning kogumiku sissejuhatava artikli „Dramaturgid ja dramaturgia” autor on Luule Epner.
Luule Epner pidas 8. märtsil Viljandis Kalju Komissarovi stipendiumipäeval ettekande „Kalju Komissarov teatriuuendajana".
Madli Pesti vestles 26. märtsil Kanuti Gildi SAALis kunstnik Erik Alaloogaga. Kunstnikuvestlus järgnes etendusele „Untermationette” ning samas esitleti ka Alalooga raamatut „Meisterdamise süsteemse meetodi väljatöötamine objektiteatrile” (EMTA Kirjastus, Loovuurimused 7).
Madli Pesti pidas 28. märtsil Oslo Rahvusvahelisel Teatrifestivalil loengu „Performative reflections on the border city of Narva” ning pidas lavastuse „Spy Girls” lavastaja Magda Szpechtiga etendusejärgse vestluse. Festivali programm: https://oitf.no/.
Keiu Virro osales 17.-20. märtsil Tantsukompanii Barrowland Ballet' intellektipuudega laste jaoks adapteeritud lavastuse „Poogle and Me" vaatlustel Edinburghis, Šotimaal.
Keiu Virro osales 23.-28. märtsil ASSITEJ Artistic Gathering'il „Bright Generations", mis toimus Marseille's, Prantsusmaal.
.
***
ARTIKLID
Jaak Allik
Jaak Allik. „Teatriauhindade žüriide esimeeste kommentaarid" – Sirp, 28. märts.
Jaak Allik. „Otšuždenije vlasti ot naroda predveštšaet gibel" (teatri R.A.A.A.M lavastuse „Pärsia viimase keisri mõrv" venekeelne arvustus) – Valgevene Euroopa Humanitaarülikooli teatrialmanahh Draft, number „Theater in Exile and Migration", jaanuar.
Karin Allik
Karin Allik. „Abrakadabra ja tunne sai sõnaks" (Tartu Uue Teatri „Abrakadabra") – Edasi, 10. jaanuar.
Karin Allik. „Jõunaise koopamüüt" (Sõltumatu Tantsu Lava „Flex") – Sirp, 14. veebruar.
Karin Allik. „Tagasi lasteaeda!?" (Rakvere Teatri „Lasteaed") – Edasi, 25. märts.
Karin Allik. „Etendamine Teatris NO99. Mäng igavesel pingeväljal" – Teater NO99: kokkuvõte. Tartu: Tartu Ülikooli kirjastus, lk 93–106.
Heili Einasto
Heili Einasto ja Aare Rander. „Riskijulgus „Kabarees": elavast muusikalist ilmetu hääbumiseni" („Kabaree" Estonias, jätk detsembrinumbris ilmunud arvustusele) – Teater.Muusika.Kino, jaanuar.
Heili Einasto. „„Hispaania tund“ ja „Pulcinella“ naeravad tegelaste ja nende ihadest sündinud lustlike seikade üle" – Eesti Päevaleht, 22. veebruar.
Heili Einasto. „Lootusetuse lootusrikas lõpp" („Valgus maailma lõpust" Estonias) – Sirp, 7. märts.
Luule Epner
Luule Epner. „Teater NO99: esteetikad" – Teater NO99: kokkuvõte. Tartu: Tartu Ülikooli kirjastus.
Luule Epner. „Dramaturgid ja dramaturgia. Väike sisujuht" – Dramaturgiraamat. 13 intervjuud Eesti dramaturgidega. Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia lavakunstikool, Eesti Teatriliit.
Inna Grünfeldt
Inna Grünfeldt. „Aule Urb: „Mul on olnud Carmeni ees alati suur aukartus”” – Virumaa Teataja, 4. jaanuar.
Inna Grünfeldt. „Publik on jäänud ka raskel ajal teatrile truuks” – Virumaa Teataja, 15. jaanuar.
Inna Grünfeldt. „Üllar Saaremäe: „Ma ei pane süüd noorele näitlejale” – Virumaa Teataja, 15. jaanuar.
Inna Grünfeldt. „Üllar Saaremäe ränd „Ööränduritega”” – Virumaa Teataja, 22. jaanuar.
Inna Grünfeldt. „Nuutrumi ulmeline viisaastak” – Virumaa Teataja, 29. jaanuar.
Inna Grünfeldt. „Tantsulavale pudeneb raudmehe piparkooke” (Rakvere Tantsuteatri „Raudmehe piparkoogid") – Virumaa Teataja, 5. veebruar.
Inna Grünfeldt. „Teatritruuduse ordeni kandjad: meie oma üllatav ja tuttavlik Rakvere teater” – Virumaa Teataja, 21. veebruar.
Inna Grünfeldt. „Velvo Väli: „Siin majas on eriline aura, mis hoiab loomingulist keskkonda"" – Virumaa Teataja, 3. märts.
Inna Grünfeldt. „Urmas Vadi uurib lasteaia pingevälja” (Rakvere Teatri „Lasteaed") – Virumaa Teataja, 11. märts.
Inna Grünfeldt „Nime(nalja) narritav needus” (Teater Nuutrumi „Nimi”) – Virumaa Teataja, 26. märts.
Inna Grünfeldt. „Head haldjad hoiavad teatriõhtu õhustikku” – Virumaa Teataja, 29. märts.
Madis Kolk
Madis Kolk. „Hoolivalt liivale kirjutatud poliitiline sõnum“ (Von Krahli Teatri ja Kanuti Gildi SAALi „Pantheon“) – Edasi, 19. veebruar.
Anne-Liis Maripuu
Anne-Liis Maripuu. „Transgressing the Borders of Art and Non-art: The Case of Elmerice Parts and Herman Kolt-Oginsky" – Nordic Journal of Dance, 2/2024 (ilmus 5. veebruaril 2025).
Riina Oruaas
Riina Oruaas. „Nüüdisteatri vaatamiskogemuse juhatus" (Hans-Thies Lehmanni „Postdramaatilise teatri“ eestikeelse tõlke arvustus) – Sirp, 24.01.2025.
Riina Oruaas. „Intermeedialine representatsioon Teater NO99 lavastustes." – Teater NO99: kokkuvõte. Tartu: Tartu Ülikooli Kirjastus, lk 75−93.
Riina Oruaas. „Mälu ja arhiiv. Kuidas saada iseenda teadmiste arheoloogiks?" – Nüüdiskultuuri ajaloostamine (seeriast Etüüde nüüdiskultuurist 11, lk 16−22.). Tallinn: Nüüdiskultuuri uurimise töörühm.
Madli Pesti
Madli Pesti. „Teatri NO99 meediaretseptsioon. Juhtumianalüüsid: „NO88 ГЭП ehk Garjatšije estonskije parni“, „NO69 Three Kingdoms“ ja „NO58 Ilona. Rosetta. Sue“” – Teater NO99: kokkuvõte. Tartu: Tartu Ülikooli kirjastus.
Madli Pesti. „Kõrbevalguse ulmas” (Eesti Draamateatri „Araabia öö”) – Sirp, 21. veebruar.
Madli Pesti. „Estnische und deutsche Theaterbeziehungen am Beispiel der Medienrezeption des Theaters NO99. Fallstudien: „NO88 ГЭП ehk Garjatšije Estonskije Parni”, „NO69 Three Kingdoms” und „NO58 Ilona. Rosetta. Sue” – Thalia Germanica, band 17. Christian Neuhuber, Kristel Pappel, Gabriella-Nóra Tar (toim.). Deutschsprachiges Theater im Ausland im interdisziplinären und transnationalen Fokus. Viin: LIT Verlag, lk 173–187.
Pille-Riin Purje
Pille-Riin Purje. „Pääru Oja mängib orjamärgiga Kullervot: lootuse ja hävingu tragöödia“ (VAT Teatri „Kullervo“) – Postimees, 28. jaanuar.
Pille-Riin Purje. „Koidula tõmmatakse elu õnnerattale“ (Endla „M&M ehk Kosjakased“) – Postimees, 7. veebruar.
Pille-Riin Purje. „„Inimesed ei lähe kinno masendust otsima. Selleks on teater““ (Kuressaare Teatri „Kivid sinu taskutes“) – Postimees, 13. veebruar.
Pille-Riin Purje. „Rännak läbi 500 aasta – lauluga“ (Linnateatri „Alguses oli laul“) – Postimees, 21. veebruar.
Pille-Riin Purje. „Kujutlusevoog viiele näitlejale ja nähtamatule dirigendile“ (Eesti Draamateatri „Araabia öö“) – Postimees, 28. veebruar.
Pille-Riin Purje. „Raivo E. Tamm särab ooperis kuningas Arthuri rollis“ (Vanemuise „Kuningas Arthur“) – Postimees, 4. märts.
Pille-Riin Purje. „Elleni nähtamatu raamat“ (Vanemuise „Elleni sekund“) – Sirp, 7. märts.
Pille-Riin Purje. „Sisemise tasakaalu võimalus“ (Rakvere Teatri „Öörändurid“) – Sirp, 14. märts.
Pille-Riin Purje. „Kogu aeg tuleb naer peale…“ (Rakvere Teatri „Lasteaed“) – Postimees, 25. märts.
Pille-Riin Purje. „Kaks „Nukumaja“, kaks jõulukuuske, kaks lõokest“ (Vanemuise ja Endla „Nukumaja“) – Teater. Muusika. Kino, veebruar.
Pille-Riin Purje. „Kohmetu tänulaul Tõnu Ojale — Laur Lomper lugegu ka, kui tahab ta“ (Tõnu Oja luuleraamat „Vahi kuue paiku vahi kuue paiku“) – Teater. Muusika. Kino, märts.
Helen Pärk
Helen Pärk. „Suur peitub väga väikeses“ („Aja oma atra läbi koolnute kontide”, Eesti Draamateater) – Teater. Muusika. Kino, veebruar.
Helen Pärk. „Kolm naist paljastavad õhtusöögil ebamugavad teemad: vaimne vägivald, kontrollivad suhted“ („Saagi lõhn“, Kellerteater) – Postimees, 11. veebruar.
Helen Pärk. „Vanemuise lavastus „Minu geniaalne sõbranna" vaimustab ja raputab hinge“ („Minu geniaalne sõbranna“, Vanemuine) – Postimees, 13. veebruar.
Helen Pärk. „Tumeainesse mähkunud staatusemängud“ („Tumeaine“, TEMUFI) – Postimees, 6. märts.
Helen Pärk. „Kas elu ongi ainult söömine, sigimine ja see kolmas? „Krum" vastab!“ („Krum“, Tallinna Linnateater) – Postimees, 12. märts.
Helen Pärk. „Pole paremat tüliõuna kui veel sündimata lapse nimi“ („Nimi“, Teater Nuutrum) – Postimees, 25. märts.
Johanna Rannik
Johanna Rannik. „Ääreala identiteedid jõudsid kõige kiuste Draamateatri lavale. „Drag Show vol 4“ mängis kõigega" – Eesti Päevaleht, 7. jaanuar.
Johanna Rannik. „Kaitstes lastevabadust, lastetust ja õigust end mitte õigustada" (Vaba Lava „Ühiskondlikult kahjulik element") – ERR, 14. jaanuar.
Johanna Rannik. „Päris-või-mängult sõltub tõetajust ja absurditaluvusest" (Eesti Noorsooteatri „Alice Imedemaalt") – Edasi, 14. jaanuar.
Johanna Rannik. „Vabariigi aastapäeva kontsertetendus peegeldas rahva praeguseid põhivajadusi" – ERR, 25. veebruar.
Johanna Rannik. „„Made in Estonia Maraton 2025“: Siirus mõjus huvitavalt, pseudoirooniline pohhuism väsinult" – Eesti Päevaleht, 15. märts.
Johanna Rannik. „Keha(de)partnerlus. PREMIERE 2025: Maria Solei Järvet ja KOOSSEIS" – Müürileht, 19. märts.
Johanna Rannik. „Sõnateatri parimad rolliportreed pakuvad lähivõtteid inimese pahelisusest" (teatriauhindade sõnateatri kategooria žüriiliikme kommentaar) – Postimees, 27. märts.
Anneli Saro
Anneli Saro, Hedi-Liis Toome ja Oliver Issak. „Eesti teater 20 aasta pärast. Publiku roll teatris" – Sirp, 7. veebruar.
Anneli Saro. „„Päevaraamatu" neli kihti" (Vanemuise „Päevaraamat") – Sirp, 14. veebruar.
Hedi-Liis Toome
Hedi-Liis Toome, Anneli Saro ja Oliver Issak. „Eesti teater 20 aasta pärast. Publiku roll teatris" – Sirp, 7. veebruar.
Keiu Virro
Keiu Virro. „Vabariigi aastapäeva kontsertetendus oli õnnestumine. Turvaline, aga vimkadega, kvaliteetne, aga mitte elitaarne" – Eesti Päevaleht, 24. veebruar.
Keiu Virro. „Maria Peterson: kannatuse teema jookseb läbi iga inimese elust” – Eesti Päevaleht, 15. märts.
***
RAADIO, TASKUHÄÄLING, TELEVISIOON
Pille-Riin Purje (saatejuht). „Sõna on laval: Andrus Vaarik ja Tammsaare" – Vikerraadio, 25. jaanuar.
Madis Kolk, Valle-Sten Maiste, Meelis Oidsalu. „Teatrivaht“ (Von Krahli Teatri ja Kanuti Gildi SAALi „Pantheon“) – Teater. Muusika. Kino, veebruar.
Madis Kolk, Kaja Kann,Valle-Sten Maiste. „Teatrivaht“ (Kanuti Gildi SAALi ja elektron.art’i „Schema“ ja Eesti Draamateatri „Ükskord Liibanonis“) – Teater. Muusika. Kino, märts.
Pille-Riin Purje (saatejuht). „Sõna on laval: Raivo E. Tamm ja rahvavalgustaja Otto" – Vikerraadio, 1. märts.
Triinu Sikk (saatejuht), Jaak Allik, Johanna Rannik ja Karmo Mende. Teatriauhinnad: külas Jaak Allik, Karmo Mende ja Johanna Rannik – Teatrist Nuutrumiga, 20. märts.
Karin Allik, Andrei Liimets ja Tambet Kaugema, saatejuht Sandra Saar. „„AK. Nädal": kui hästi elab Eesti teater?" – ETV, 30. märts.
Karin Allik, Johanna Rannik ja Lisanna Lajal, saatejuht Kaspar Viilup. „Külaline: Teatriauhinnad" – Klassikaraadio, 31. märts.