Näidendite­laenutamise haldamise ligipääsu saatmiseks on tarvis end autentida. Administraator võtab vajadusel ühendust.

Teil ei ole teatristatistika nägemisõigust!

Hüppa põhisisu juurde

See the latest info of Estonian theatre

See the latest info of Estonian theatre

Ilmunud on Eesti Teatriuurijate ja -kriitikute Ühenduse infokiri

12.07.2024 14:09

Pildil on Eesti Teatriuurijate ja -kriitikute ühenduse musta värvi logo, mille vasakus küljes on teatribinokkel ning paremal kirjas "Eesti Teatriuurijate ja -kriitikute Ühendus".

Eesti Teatriuurijate ja -kriitikute Ühenduse 34. infokiri ilmus 11. juulil 2024 ning annab ülevaate ühenduse liikmete tegevusest 2024. aasta aprillist juunini.

TEATRIERIALADE LÕPUTÖÖD

Teatriteaduse erialal kaitstud bakalaureusetööd Tartu Ülikoolis:

Maarja Basihhina „Õpetaja roll lapse teatrikülastusel II kooliastmes (4.–6. klass)“, juhendaja Hedi-Liis Toome.
Mirjam Einaste „Poliitilisus Sveta Grigorjeva lavastuses „Tantsud, mille saatel uinuda, unistada, puhata ja vastupanu osutada““, juhendaja Hedi-Liis Toome.
Maretta Keldo „Ajalooliste sündmuste representatsioon Tanel Jonase lavastuses „Meie klass““, juhendaja Hedi-Liis Toome.
Kristel Kortin „Vanemuise teatri kommunikatsiooni- ja turundustegevus sotsiaalmeedia kanalites 2023. aastal“, juhendaja Riina Oruaas.
Christofer Kivipalu „Tammsaare kui teatrikriitiku portree“, juhendaja Riina Oruaas.
Maria Laur „Kväär-identiteedi kujutamine lavastustes „Tule õige koju“ ja „Võrsed““, juhendaja Riina Oruaas.
Lauren Paade „Teatritegevus Valga ja Rapla maakonnas aastatel 2019 - 2021“, juhendaja Hedi-Liis Toome.
Britta Põldma „Rolli Lopahhini tegelaskuju võrdlus Kaarin Raidi ja Elmo Nüganeni lavastustes „Kirsiaed““, juhendaja Hedi-Liis Toome.
Lisett Soomäe „Perevägivald ja selle kujutamine Ringo Ramuli lavastuses „Head lapsed““, juhendaja Riina Oruaas.
Gertrud Soone „(Tragi)komöödia „Neljas õde“ retseptsioon“, juhendaja Anneli Saro.
Susan Sooäär „Koomika tekitamine püstijalakomöödias Sander Õiguse „Laiskus ehk seitsmes surmapatt“ ja Märt Avandi „40“ näitel“, juhendaja Hedi-Liis Toome.

Teatriteaduse erialal kaitstud magistritööd Tartu Ülikoolis:

Lisanna Annus „Muusika kui mudel, meetod ja metafoor Lauri Lagle lavastuse „Ainult jõed voolavad vabalt“ näitel“, juhendajad Hedi-Liis ToomeAnneli Saro.
Helen Kannus „Neljas sein ja selle lõhkumise viisid Eesti nüüdisteatris“, juhendaja Anneli Saro.
Carmen Victoria Virkunen „Alexanderi tehnika muusiku- ja näitlejaõppes“, juhendajad Riina Oruaas, Karmen Haiba.


KROONIKA

6.-7. aprillil osales Jaak Allik Põltsamaa Miniteatripäevade žüriis.

10. aprillil pidas Anneli Saro Eesti humanitaarteaduste aastakonverentsil „Tulevikuhumanitaaria: kuidas humanitaarteadused kujundavad ühiskonda“ ettekande „Vaba Lava Narva kui transgressiivne koht“. Konverents toimus Tallinna Ülikoolis.

11. aprillil pidas Luule Epner samal konverentsil ettekande „Tragöödia renessanss nüüdisteatris“.

18. aprillil modereeris Luule Epner teatrijuhtide vestlusringi Eesti Teatri Agentuuri teemapäeval „teater I tulevik“. 

26. aprillil andis Iiris Viirpalu seminari „Keha kui materjal ja ressurss“ Viljandi Kultuuriakadeemias Viljandi tantsunädala programmi raames.

8. mail toimus Eesti Draamateatri maalisaalis ETUKÜ korraldatud vestlusring lavastusest „Vend Antigone, ema Oidipus“, mida juhtis Anneli Saro

16.-17. mail toimus Bratislavas Nova Drama festivali raames konverents „Philanthropy in the Performing Arts”, kus Katarina Tomps esines ettekandega „How to stand-up during the hard times“.

17. mail osales Madli Pesti Eesti Lavastajate ja Dramaturgide Liidu kevadkoolis dokumentaalteatri teemalises vestlusringis.

24. maist kuni 1. juunini toimus Kuubal rahvusvaheline ASSITEJ maailmakongress Voices of a New World: 21st ASSITEJ World Congress and Performing Arts Festival 2024, kus osales Keiu Virro

31. mail viis Anneli Saro läbi etendusejärgset vestlust Kymbali Williamsiga festivalil CPPM Manifestal’24 Kanuti Gildi SAALis.

1. juunil juhtis Karin Allik CPPM Manifestal’24 raames vestlust Sofia Filippou lavastuse „optais amme“ etenduse järel. 

8. juunil modereeris Riina Oruaas kunstnikuvestlust Britt Kõrsmaaga CPPM Manifestal’24 lavastuse „Omailma äärealal / between me and the Fish I once was“ etenduse järel Pirita jõe orus Tallinnas.

8. juunil esines Luule Epner koos Sirje Endrega Vikerraadio kirjandussaates „Loetud ja kirjutatud“, teemaks Paul-Eerik Rummo „Kogutud mänge“. 

13.-16. juunil toimus Yale'i ülikoolis New Havenis, Ameerika Ühendriikides, Balti-uuringute assotsiatsiooni AABS (Association for the Advancement of Baltic Studies) 29. biennaalkonverents „The Baltic Way: Unity and Giving Aid“. Eva-Liisa Linder esines seal ettekandega „Staging Democracy in Estonian Transition Theatre“ ja Johanna Rannik ettekandega „Theatrical Otherness: Dissecting Identity Politics in Estonian Political Dramaturgy“. 

26. juunil osalesid Luule Epner ja Eva-Liisa Linder ümarlauavestluses „How to study the transition period? Particularities and generalizations“ rahvusvahelisel konverentsil „Cultural Heterologies and Democracy II. Transitions and Transformations in Post-Socialist Cultures in the 1980s and 1990s“ Tallinnas Eesti Kunstiakadeemias. 

27. juunil pidas Riina Oruaas samal konverentsil ettekande „Contemporary Dance as a Manifestation of a Democratic Society: Yes, but…“.
 

ARTIKLID

Jaak Allik„Uku Uusbergi tagasitulek“ ( Tallinna Linnateater „Nachtland“) – Sirp, 19.04.2024.
Jaak Allik„Kuidas sattus Viljandisse maailmanimega kunstimeister“ – Sakala,14.05. 2024.
Jaak Allik„Õigusemõistmine jõuab igaüheni“ (Vaba Lava „Tere tulemast, Abdullah“) – Sirp, 7.06.2024.
Jaak Allik. „Teatriime võib sündida ka ootamatult“ – Eesti Päevaleht, 7.06.2024.
 
Karin Allik. „Tragikoomiline tants Hitleri maali ümber“ (Tallinna Linnateatri „Nachtland“) – Edasi, 10.04.2024.
Karin Allik. „Kuidas lillemüüjatel külm hakkas?“ (Endla Teatri „Lillemüüjatel hakkas külm“) – Edasi, 13.05.2024.
Karin Allik. „Nüüd võib seksist ja surmast rääkida“ (Ekspeditsiooni „Nüüd võib sellest rääkida“) – Müürileht, 14.05.2024.
Karin Allik. „Kui tihti end me siiski süüdi tunneme?  “ (Musta Kasti „Hing kurgus“) – Postimees, 5.06.2024.
Karin Allik. „Kannatus kapitaliks. „Theatertreffen 2024“ – Sirp, 14.06.2024.
Karin Allik„„Süüde” – Keerdi mängulabor Noorsooteatri laval“ (Eesti Noorsooteatri „Süüde“) – Edasi, 19.06.2024.
Karin Allik. „Kunstniku käepikendusena Tallinna avastamas“  (VAT Teatri „Haihtuv Tallinn“) – Sirp, 21.06.2024.
 
Heili Einasto„Elu muundavad armastus ja surm”  (Rahvusooper Estonia ballett „Giselle”) – Sirp. 14.06.2024.
Heili Einasto„Armastust hävitavat maailma saab muuta vaid hoidudes tapjaks saamast” (Rahvusooper Estonia ballett „Giselle" Ketlin Ojaga nimiosas) – Postimees, 16.06.2024.
  
Inna Grünfeldt„Baltoscandal tegi avalöögi lasteaias: etenduskunstid ja mesimummud“ – Virumaa Teataja, 11.04.2024.
Inna Grünfeldt„Proovisaali hetked: Kuhu viivad öö õiguse otsingud?“ – Virumaa Teataja, 5.05.2024.
Inna Grünfeldt„Jaan Rekkor võtab Rakvere teatri ees mütsi maha“ – Virumaa Teataja, 6.06.2024.
Inna Grünfeldt„Primadonna lohtab Kolga mõisas sarmikat sotsiaaltöötajat“ (Teater Nuutrumi „Öökuninganna” eeltutvustus) – Virumaa Teataja, 26.06.2024.
Inna Grünfeldt„Priit Raud: „Mulle meeldib teater, mis aju tööle paneb““ (festivalist Baltoscandal) – Virumaa Teataja, 27.06.2024.
 
Ott Karulin„Elame vigade parandamatuse ajastul, see teebki elust elu“ (Ekspeditsiooni „Inimese anatoomia“) – Postimees, 23.04.2024.
Ott Karulin„Džässis ainult dünamiit“ (Tallinna Linnateatri „Novecento“) – Postimees, 07.05.
Ott Karulin„Miks lillemüüja naeratab?“ (Endla Teatri „Lillemüüjatel hakkas külm“) – Postimees, 12.06.

Madis Kolk. „Maailm avaneb sulgudes“ (Ekspeditsiooni „Inimese anatoomia“) – Sirp, 03.05.2024.
Madis Kolk, Kaja Kann. „Vastab Peeter Jürgens“ – Teater. Muusika. Kino, juuni 2024.
Madis Kolk. „Näitleja jobi“ (Von Krahli teatri ja EMTA lavakunstikooli „Ei usu!“) – Sirp, 21.06. 2024.
 
Eva-Liisa Linder. „Icebreakers: The Untold Story of Queer Theatre in Estonia“ – Nordic Theatre Studies, 2023, 35 (1), 24-40.

Riina Oruaas. „Performative Protest Actions in the Baltic States Against Sexual Violence in Russia’s War in Ukraine“ – Nordic Theatre Studies, 2023, 35 (1), 41−53. 

Madli Pesti„Ood mitmekesisusele“ – Tantsukuukiri, nr 136, aprill 2024.  
Madli Pesti. „Surmast, eelkõige elust“ – Teater. Muusika. Kino, aprill 2024.   
Madli Pesti„Mida teha Adolf Hitleri maaliga?“ (Tallinna Linnateatri „Nachtland“ – Postimees, 3.04.2024. 
Madli Pesti„Tantsuaasta kommentaar“ – Sirp, 5.04.2024. 
Madli Pesti„Semper-Ojasoo lavastasid Riias „Meistri ja Margarita“. Publik huilgas“– Postimees, 6.04.2024.

Marie Pullerits„Iseenda eest põgenejate varjupaigad“ (Sõltumatu Tantsu Lava „Varjupaik Ouroboros“) – Sirp, 24.05.2024.
 
Pille-Riin Purje. „„Oscar ja Roosamamma. Kirjad Jumalale“ on hingele vajalik lavalugu“ (Miksteatri „Oscar ja Roosamamma. Kirjad Jumalale“) – ERR kultuuriportaal, 9.04.2024.
Pille-Riin Purje„Mees, kes elas oma kutsumusele“ (Karlova Teatri „Minu trükikoda“) – Postimees, 12.04.2024.
Pille-Riin Purje„Lillemüüjad on nagu tihased ja leevikesed“ (Endla Teatri „Lillemüüjatel hakkas külm“) – ERR kultuuriportaal, 17.04.2024.
Pille-Riin Purje„Renate Keerdi „Süütes“ võib tajuda maailmalõpu teadvustamist“ (Eesti Noorsooteatri „Süüde“) – ERR kultuuriportaal, 23.04.2024.
Pille-Riin Purje„Suumani Sassi autoportree kahe muusaga“ (Piibe Teatri „Kuulus on kummaline“) – Virumaa Teataja, 24.04.2024.
Pille-Riin Purje„Alustame mustalt lehelt – kakskümmend aastat hiljem“ (Tallinna Linnateatri „Annapurna“) – Postimees, 24.04.2024.
Pille-Riin Purje„Ave Caesar, surmaminejad tervitavad sind!“ (Vanemuise „Julius Caesar“) – Postimees, 10.05.2024.
Pille-Riin Purje„Me ei müü raamatuid, me müüme unistusi“ (Vanemuise „Side“) – Sirp, 10.05.2024.
Pille-Riin Purje„Lavakooli lõpetajate eluterve saatusejaatus. See sarmikas lend ei unune“ (XXXI lennu „Ei usu!“) – Eesti Päevaleht, 20.05.2024.
Pille-Riin Purje„Raevu musta varju saatel…“ (VAT Teatri „Raev“) – Postimees, 23.05.2024.
Pille-Riin Purje„Lavastust „Ei usu!“ läbiv küsimus on, millised olid inimesed vanasti“ (XXXI lennu „Ei usu!“) – ERR kultuuriportaal, 27.05.2024.
Pille-Riin Purje„Mälestused, kujutlused ja muusika“ (Tallinna Linnateatri „Novecento“) – ERR kultuuriportaal, 30.05.2024.
Pille-Riin Purje„Väikesed heateod ja suur suveseiklus“ (Eesti Noorsooteatri „Lahenduste ministeerium“) – Postimees, 31.05.2024.
Pille-Riin Purje„Ilm on sant ja meri on kuri, aga arm südames kummaline ja naljakas“ (Rakvere Teatri „Karge meri“) – Sirp, 31.05.2024. 
Pille-Riin Purje. „Eesti näitekirjandus 2023: „Ise loen ja loon oma loo!” – Looming nr. 5, mai 2024.
Pille-Riin Purje„Kadunud poja tagasitulekud“ (Rakvere Teatri „Lahkumine“) – Postimees, 19.06.2024.
Pille-Riin Purje„Pidulauas jääb kaks tooli tühjaks“ (EMTA lavakunstikooli magistrandi Eduard Tee lavastus „Nende poeg“) – Sirp, 21.06.2024.
Pille-Riin Purje„Publik tahab natuke naerda…“ (Endla Teatri „Richard III tagasitulek kell 9.24 saabuva rongiga“) – Postimees, 27.06.2024.  
Pille-Riin Purje„Pimedus tuleb tuppa“ (Ugala Teatri „Süsteem“) – Teater. Muusika. Kino, juuni 2024.

Johanna Rannik„Stiilipuhtalt saksalik esteetikakriitika“ (Tallinna Linnateatri „Kolemees“) – Eesti Päevaleht, 04.04.2024.
Johanna Rannik„Kas me oleme või mängime olemist?“ (Ekspeditsiooni „Inimese anatoomia“) – Edasi, 13.04.2024.
Johanna Rannik„Mingeid piire võiks armastus ehk siiski tunda“ (Rakvere Teatri „Esimene armastus on revolutsioon“) – Sirp, 26.04.2024.
Johanna Rannik„Teatri tulevikku otsitakse sügavustest, mitte uutest kõrgustest“ (Eesti Teatri Agentuuri teemapäev „teater I tulevik“) – Sirp, 10.05.2024.
Johanna Rannik„Visuaalne meisterlikkus ja poliitiline minimalism. Legendaarse etenduskunstniku uusteost näeb Tartus“ (Shiro Takatani „Tangent“) – Eesti Päevaleht, 18.05.2024. (ka Müürilehes 03.06.2024.)
 
Anneli SaroLuule EpnerMadli Pesti„Performativity and Transgression. An Introduction“ – Nordic Theatre Studies, 2023, 35 (1),  1−10. 
Anneli SaroLuule EpnerMadli Pesti (toim.). Performativity and Transgression. Nordic Theatre Studies, 2023, 35 (1), 1−147.
Anneli Saro„Sexuality and the Transgression of Gaze in the Theatre“ – Nordic Theatre Studies, 2023, 35 (1),  11−23.
Anneli Saro„Kes kardab immigranti? Sofi Oksaneni ja Oliver Frljići eetilised imperatiivid“ (Soome Rahvusteatri „Maasikakoht“, Maxim Gorki teatri „Alice imedemaal“) – Sirp, 17.05.2024.

Hedi-Liis Toome„Sous le soleil ehk igal asjal on koht päikese all” – Sirp, 24.05.2024. 
Hedi-Liis Toome„Rahamaa, paha maa“ (Eesti Draamateatri „Rahamaa“) – Edasi, 12.06.2024. 

Iiris Viirpalu„Kehakõne“ (eˉlektroni „Küsi minu kehalt. Floor is on Fire“) – Sirp. 10.05.2024.

Keiu Virro„Viipekeelne Shakespeare, lavastused mitteneurotüüpilistele lastele. Teater kui sild ühiskonnani, kus kedagi ei jäeta maha“ – Eesti Päevaleht, 27.06.2024.


RAADIO, TASKUHÄÄLING, TELEVISIOON
 
Madis Kolk, Valle-Sten Maiste, Meelis Oidsalu. „Teatrivaht“ (Ekspeditsiooni „Inimese anatoomia“ ja Eesti Draamateatri „Kollane tapeet“) – Teater. Muusika. Kino, aprill 2024.
Madis KolkHedi-Liis Toome, Kaja Kann, Meelis Oidsalu. „Teatrivaht“ (Viljandi Tantsunädal) – Teater. Muusika. Kino, aprill 2024.
Madis Kolk, Valle-Sten Maiste, Meelis Oidsalu. „Teatrivaht“ (Von Krahli teatri ja EMTA lavakunstikooli „Ei usu!“) – Teater. Muusika. Kino, mai 2024.
 
Pille-Riin Purje (toim.). Saatesarja „Sõna on laval“  kahekümne kuues saade: „Luule Komissarov“ (Luule Komissarov loeb Mamma monolooge Kadri Lepa näidendist „Koju“, lavastaja Tanel Ingi, esietendus Ugala väikses saalis 17.11.2023) – Vikerraadio, 27.04.2024.
Pille-Riin Purje (toim.). Saatesarja „Sõna on laval“  kahekümne seitsmes saade: „Risto Vaidla ja Tammsaare“ (Eesti Noorsooteatri näitleja Risto Vaidla loeb monolooge Tammsaare loomingul põhinevatest lavastustest „Hingest ja südamest“ ning „Noored hinged“ ja katkendeid Tammsaare jutustusest „Kärbes“) – Vikerraadio, 25.05.2024.

Johanna Rannik, Lisanna Lajal. „Baltoscandal“ (intervjuu Priit Rauaga) – IDA Radio, podcast, IDA Folder, 19.06.2024.
 
Triinu Sikk (saatejuht). „Teatrist Nuutrumiga. Naised teatris“ (saatekülalised Amanda Hermiine Künnapas, Sveta Grigorjeva, Natali Väli ja Jaanus Nuutre) – podcast "Teatrist Nuutrumiga", 8.05.2024.