Näidendite­laenutamise haldamise ligipääsu saatmiseks on tarvis end autentida. Administraator võtab vajadusel ühendust.

Teil ei ole teatristatistika nägemisõigust!

Hüppa põhisisu juurde

See the latest info of Estonian theatre

See the latest info of Estonian theatre

Selgunud on Eestis, Lätis ja Leedus toimunud 2018. aasta rahvusvahelise näidendivõistluse laureaadid: esikoha ja esmalavastuse Saksamaal Regensburgi Teatris võitis Karl Koppelmaa.
Aastal 2018 partnerriikides Eestis, Lätis ja Leedus peetud rahvusvahelise näidendivõistluse TALKING ABOUT BORDERS (KÕNELDES PIIRIDEST) žürii valis kahekümne viie teksti hulgast välja kolm võitjat. Rahvusvaheline žürii oli viieliikmeline: Andreas Frane, Heilbronni Teatri kirjandusala juhataja ja asedirektor, Lauris Gundars, näitekirjanik, stsenarist, lavastaja, raadio saatejuht ning draama ja kommunikatsiooni õppejõud Riiast, Lätist, Ott Karulin, teatrikriitik ja iganädalase kultuurilehe Sirp peatoimetaja Tallinnast, Eestist, Marius Ivaškevičius, üks noorema põlvkonna mainekamaid kaasaegseid Leedu näitekirjanikke, Klaus Kusenberg, Nürnbergi Riigiteatri lavastaja ja mänedžer. Žürii tööd juhtis projekti TALKING ABOUT BORDERS eestvedaja, lavastaja ja dramaturg Dr. Christian Papke.
Esimese koha, millega kaasneb esmalavastus Regensburgi Teatris ja auhinnaraha 3500 eurot, saavutas Eesti autor Karl Koppelmaa. Tema võidunäidend “Roheline nagu laulaks” on kaasahaarav nägemus tulevikust, utoopiline kirjeldus sündmustest, mis viisid välja Kolmanda maailmasõjani aastal 2031. Näidend räägib ka sellest, kuidas Eesti pärast lahingut uuesti üles ehitati. Siduvaks lüliks viie tegelase meenutustes on Sebastian, kes kordagi lavale ei ilmu, aga kellega on oma teekonnal kokku puutunud kõik ülejäänud tegelased (professor, afgaan, venelane, abielunaine ja Klaus). Vormilises mõttes on näidend peaaegu esseistlik. Tekst avaldas žüriile muljet oma pingestatuse ja originaalsusega ning võimega anda sidusalt edasi keerukaid mõttekonstruktsioone, liikudes olevikust tulevikku.
1992. aastal sündinud Karl Koppelmaa lõpetas 2016. aastal Eesti Muusika- ja Teatriakadeemia, kuid on end täiendanud ka Inglismaal Rose Brufordi kolledžis, Saksamaal (“Uued näidendid Euroopast”) ja Taanis (Odini Teater). Õpingute ajal alustas ta tegutsemist dramaturgina mitmetes Eesti teatrites ja alates 2016. aastast töötab ta ka lavastajana.
Näidend loeti ette 22. novembril 2018 ka Eesti Draamateatris sarjas Esimene lugemine. Ning esietendus Regensburgi teatris 2019. aastal pealkirja all “Die Steigerung des Glücks”
Dovilė Statkevičienė Leedust võitis teise koha (2000 eurot) oma näidendiga “Elevant”. Ta kirjutas kaotusest, enesetapust ja depressioonist rääkiva sünge perekonnaportree, mida samas tasakaalustavad peategelase huumorimeel ja positiivne ellusuhtumine. Esile tuleks tõsta ka andeka autori lihvitud keelekasutust. Kokkuvõttes avaldasid žüriile muljet tema peaaegu unenäolised, poeetilised dialoogid, teksti rütm, selle sümboolne vägi ja stseenide kaval ülesehitus, mis lugejat alati üllatas.
Kaunases sündinud Dovilė Statkevičienė õppis Leedu Muusika- ja Teatriakadeemias ning töötab hetkel teatrikriitikuna. Teatri jaoks kirjutamine on tema jaoks ikka veel uus asi. Oma näidendiga soovib ta lõhkuda vaikusemüüri seoses ühiskondlikult oluliste teemadega nagu haigus (depressioon) ja enesetapp.
Kolmanda auhinna (1500 eurot) määras žürii Leedu autorile Virginija Rimkaitelė näidendi “Patina” eest. Ka see auhinnatud näidend oli perekonnalugu, mille hirmutav huumor ja absurd, mida toetab peatelaste täielik emotsioonitus, mõjus väga veenvalt. Žürii sukeldus kiiresti näidendi väljamõeldud maailma: maja, mis on ema, poja ja minia jaoks kaugelt liiga suur ja kus võib välja vahetada inimesed, kes enam ei taha, ei saa või kellega ei sobi koos olla. Individualism ja võõrandumine on murendanud klassikalist peremudelit. Inimühiskonna traditsioonilised mustrid võitlevad sotsiaalsete muutuste ajastul oma ellujäämise eest.
1991. aastal Vilniuses sündinud Virginija Rimkaitė lõpetas ülikooli 2016. aastal filoloogina. Kohe pärast seda võitis ta Leedu riikliku näidendivõistluse “Versmė” ning 2017. aastal võistluse “Esimene raamat”, mida korraldab Leedu Kirjanike Liit. Käesoleval aastal jätkus tema tähelend Kazimieras Barėnase kirjandusauhinna võiduga, millele nüüd lisandus auhind näidendivõistluselt TALKING ABOUT BORDERS. Oma kirjanikupüüdluste kõrvalt on ta hakanud õppima fotograafiat.
Lisaks auhinnasummale pälvivad kõik kolm võitjat oma näidendi professionaalse tõlke saksa keelde, kutse juuni lõpus Nürnbergi ja näidendi lavastatud lugemise täies pikkuses festivalil TALKING ABOUT BORDERS.
Lisaks kolmele preemiasaajale tahaks žürii esile tõsta Kristo Kaasi näidendit “Kuidas korraldada tapmist”. Kuigi näidend ei vastanud võistluse tingimustele, on see meeleolukas ja mitmekesine krimilugu, mida žürii tahaks hea meelega laval näha.
Auhinnatseremoonia toimub 4. festivali TALKING ABOUT BORDERS avamisel neljapäeval, 28. juunil kell 19.00 Nürnbergi Riigiteatri Kammersaalis ning kiidusõnadele järgneb esikoha saanud Eesti autori näidendi lavastatud ettelugemine teatri koosseisuliste näitlejate esituses. Pärast seda, kell 20.30 toimub Blueboxis eelmise aasta võidunäidendi, Tšehhi näitekirjaniku Roman Sikora “Loss Loire’i jõel” esmalavastuse esietendus.
Festivalipäevadel, 29. juunist 1. juulini esitleb Nürnbergi Riigiteater kahel lavastatud ettelugemisel ka teise ja kolmanda koha võidutöid. Lisaks kuuluvad programmi külalisetendused kõigist kolmest Balti riigist ja külalisetendus Libereci F. X. Šalda Teatrilt, eelmise aasta parimalt Slovaki osalejalt.
Üksikasjalikku infot kõigi sündmuste kohta võib leida Riigiteatri kodulehelt www.staatstheater.nuernberg.de